onsdag, februari 29, 2012

Det kostar inget att le mot en främling

Jag har en kollega som sa något riktigt tänkvärt för en vecka sedan. De flesta av oss har säkert ägnat tanken en halv sekund någon gång, men inte heller mer än så. Jag kommer inte ihåg exakt hur historien gick, men det handlade om att det var en man som stod och tränade golfslag. Han gjorde ett riktigt dåligt slag, slog sig i pannan och sa tyst för sig själv "så dum i huvudet jag är!". Han slog ett till dåligt slag, slog sig i pannan, och sa tyst "gud så dum jag är!". Han slog ytterligare ett slag, även detta dåligt, och gjorde exakt samma sak igen. Sedan slog han ett slag som faktiskt var riktigt bra. Han höjde då på ögonbrynen, ryckte lätt på axlarna och tyckte att det var väl ett okej slag. Han slog ett till, som hamnade helt snett, och han slog sig själv i huvudet igen och sa att han var dum.

När kollegan berättade det här för mig kände jag igen mig så jäkla mycket! Har jag haft en dålig dag på jobbet tycker jag att jag är dålig, det finns inga ursäkter för det och jag klandrar mig själv. Har jag däremot haft en riktigt grym dag känns det bara "okej" och jag tänker att "det var ju bara tur" eller "det var ju för att jag hade den kampanjen idag och det hade jag ju inte tidigare, och kommer inte ha sen heller". Helt stört hur man funkar. Varför tänker jag inte "bra jobbat Nathalie, du är så jäkla bra!" och ger mig själv en klapp på axeln? I stället för att tänka att det berodde på andra saker än mig själv att det gick så bra. Men när det går dåligt så är det endast jag som är skyldig till det.

Aja, kan säga att jag är grymt trött idag! Natten till igår höll Evo mig vaken, och nu i natt när jag faktiskt sov helt själv så var det någon som smällde raketer utanför fönstret vid halv 3. Och nu pratar jag inga fjutt raketer utan sådana som lyste upp hela lägenheten, fick katten att resa ragg och mitt hjärta att slå i 500 km/h. Smällarna var rätt starka om jag säger så. Så jag ringde polisen och sen var det tyst! :)

Hmm, dags att sova strax. Tlööött! Har varit riktigt segt dag, och då menar jag RIKTIGT segt. Ska bli grymt skönt att sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar