onsdag, februari 27, 2008

Haha, ja vad ska man säga?

Jag borde ha lärt mig sedan förra gången jag lämnade blod att jag INTE ska lämna på förmiddagen, min kropp klarar inte av det. Av någon anledning hade detta helt försvunnit från mitt minne, och halv 10 när blodbussen öppnade var jag där tillsammans med Ida.

Allt gick förvånansvärt bra, de hittade ett blodkärl snabbare än vad jag trodde att de skulle göra, i höger arm dessutom, och det rann på bra. Efter 5 minuter började jag må illa, men jag tänkte att när jag ändå legat så länge så kan jag härda ut. Jag låg i någon minut till och kände att jag blev helt kallsvettig och att jag mådde riktigt illa, men nej då, jag tänkte för mig själv att maskinen snart piper till för att det är klart så jag låg kvar. Efter ytterligare en minut klarade jag det helt enkelt inte längre, sa till en som jobbade på bussen att jag mådde illa och helt plötsligt var det folk som höll upp mina fötter i luften och höll ner mitt huvud och baddade min panna med ett blött papper. Jag tänkte inte tanken att det var så allvarligt, men jag blev beordrad att ligga ner i minst en kvart innan jag fick resa mig upp. Jag måste erkänna att jag mådde riktigt dåligt, skrämmande känsla det där.. Efter en kvart satte jag mig upp, men fick direkt tillbaka yrseln och la mig ner igen. Efter ytterligare 5 minuter tvingade jag mig upp och fick i mig lite fika som de har på bussen, sen tvingade jag mig att gå hem och sova i 2 timmar.

Gick till skolan sen vid 13, blev kallsvettig igen på vägen tid och insåg att jag måste ta det lugnt. Resten av dagen har jag mått helt okej, men huvudvärken har suttit i och likaså kallsvetten och tröttheten. Aldrig mer att jag lämnar blod på en förmiddag, och nu lär jag minnas det också. Till min tröst så hade de i alla fall fått tillräckligt med blod så att det gick att använda, hade det inte gått hade jag nog varit så dum att jag gett det ett försök till, att lämna blod alltså.

Har förresten blodgrupp 0+ (måste skriva ner det så att jag minns det, haha!).

1 kommentar: