torsdag, oktober 18, 2007

Ingen bra tåg-dag.. morr!

Nej, har verkligen inte haft en bra tåg-dag idag. Eller bra Östgötatrafiken-dag överhuvudtaget.

Satt på tåget in till Norrköping, men i Linköping ropar de helt plötsligt ut "Linköping, tågets slutstation", och inte berättar de varför. Jaaahopp, tänker jag, men jag har ju inget annat val än att gå av tåget. Följer strömmen till en busshållplats där en buss till Norrköping tydligen ska gå ifrån. Börjar prata med en urtrevlig tjej som också ska till Norrköping, och hon säger att de ropade ut i högtalarna att de två X2000-tåg som står inne på stationen står där de står, de kommer ingenvart. Okej, där har jag min förklaring i alla fall. Klockan går, ingen buss.. jag kommer underfund med att jag lär bli sen till min föreläsning.

Jag och den urtrevliga tjejen går efter en stund till en trafikvärd.
Jag: - När går bussen?
Hon: - Till?
Jag: - Ja, till Norrköping.
Hon: - Ja men den går därifrån där alla andra står.

Okeeej.. tack för svaret, blev inte klokare för det. Påväg tillbaka mot hållplatsen ser vi en buss på en helt annan hållplats än vad som trafikvärden sa, som det står "Insatsbuss för tåg" på. Vi traskar dit och förstår att det är den som vi ska med. Vi sitter där i 10 minuter. X2000-tågen rullar iväg. Jag får förhoppningar om att vi kanske får ta tåg trots allt. Nej då, då har i stället bussen som vi sitter på brakat ihop och vi ska på en annan, ny buss istället. Med den ska vi åka till Linghem, sen byta till tåg där. Jag börjar tycka att hela situationen är ironiskt, speciellt då vi måste vänta på tåg i Linghem igen. Jag och den urtrevliga tjejen kan inte göra annat än att garva.

Vi sätter oss på den nya bussen, och den rullar iväg aaalldeles lagom till ett pendeltåg mot Norrköping rullar in på stationen, vilket jag mycket hellre hade tagit. Men men, vi är iväg i alla fall. Självklart har jag och den urtrevliga tjejen lyckats ta en plats mitt i solen, till skillnad mot i den första då vi satt i skuggan. Det blev lite lagom varmt sådär.

I Linghem blir det inte alls att byta till tåg, utan vi får sitta kvar. Väl i Norrköping vill jag att bussen ska komma fram snabbt eftersom jag är försenad och sagt till Dana att jag kommer inom 10 min.. vilket jag inte gör. De håller på att bygga om Söderleden, så bussen får ta en omväg. Helt otroligt, tänker jag.

Nej då, det slutar inte där. Nääästan framme har såklart två spårvagnar krockat, så då är bussen tvungen att ta en omväg IGEN! Där förlorar jag mitt förnuft..

Hemmåt går det bättre, förutom den lilla detaljen att tåget av någon anledning stannar i Linköping.. morr! Fårvänta i 20 minuter på tåget till Mjölby (tågvärden var söt i alla fall).

Jag är GLAD över att jag är ledig i 4 dagar så att jag slipper Östgötatrafikens tåg, bussar och spårvagnar.. helt sanslöst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar