tisdag, april 13, 2010

Nyttigt vetande!

Det är ju så sällan jag faktiskt sprider lite nyttig information, men här kommer någonting som jag fastnade för idag:

Vilka påståenden är sanna?

- En portion ris ger mer än dubbelt så stort klimatutsläpp som en portion potatis.
SANT (Oj!)

- Fruktsocker är nyttigare än vanligt vitt socker.
FALSKT (En ursäkt för mig att äta vanligt socker :D)

- Matens belastning på miljön uppstår huvudsakligen vid transporterna.
FALSKT (Och sådana diskussioner det varit om detta!)

- Det finns inga genmodifierade livsmedel i svenska livsmedelsbutiker.
SANT (Då kanske vi slipper den eviga diskussionen med?)

-Mineralsalt är nyttigare än vanligt salt.
SANT (Kanske borde köpa mer sånt då)

- Det är inte bra att bada efter maten – man kan få kramp.
FALSKT (Då slipper jag höras mammas tjat nu då :D)

- Alla livsmedelstillsatser med E-nummer är godkända av EU.
SANT (Meeeen dåså? Då lär ju ju inte dö av dom i alla fall!)

- Småskalig tillverkning av livsmedel är bättre för miljön än storskalig tillverkning.
FALSKT (Men det kunde väl alla räkna ut? Inte?)

- Fullkorn och fibrer är samma sak.
FALSKT (No shit, Sherlock?)

- Ekologiskt kött är mer klimatsmart än vanligt kött.
FALSKT (In your face! Eller, det kanske inte är så bra)

- Mjölk är fritt från tillsatser.
SANT (I knew that! Jag som älskar mjölk!)

- Grönsaker som värms i mikro förlorar mer näring än om man värmer dem på spisen.
FALSKT (Ännu en grej som mamma kan sluta tjata om nu :D)

- Sylttillverkarna tillsätter ofta äppelmos i lingonsylt – för att pressa kostnaderna.
FALSKT (Eh.. va? Äppelmos? Tror folk på sånt här?)

- Lättmargarin innehåller plastkulor som mjukgörare.
FALSKT (Hahahaha! Plastkulor?! Vad är det med folk?!)

- Den snodd man hittar i ett rått ägg är början till ett kycklingembryo.
FALSKT (Puh!)

- Ljus choklad innehåller fler kalorier än mörk choklad.
FALSKT (Ännu en ursäkt för att trycka i mig ljus choklad! Mmm...)

- Systembolagets sprit innehåller kräkmedel.
FALSKT (Jag förstår faktiskt om yngre tror på detta)

- Det är vanligt med industriella transfetter i våra livsmedel .
FALSKT (Ännu en diskussion som vi kan skrota!)

- Fryst mat innehåller mycket konserveringsmedel.
FALSKT (Jag gillar fryst mat! I alla fall när jag är trött)

- En tand som läggs i Coca-Cola är upplöst på ett dygn.
FALSKT (Detta visste jag faktiskt också)

- Att medellivslängden har ökat mycket de senaste 50 åren beror huvudsakligen på att vi har så bra mat.
FALSKT (Jag vill veta vad det beror på!)

- Importerat kött kan märkas med ”ursprung Sverige” om köttet är packat eller malt i Sverige.
FALSKT (Nämen, ÄNNU en diskussion som vi kan skrota!)

KÄLLA: Konsumentföreningen


Så där, nu har jag spridit lite kunskap till er ;)

5 kommentarer:

  1. E-ämnena må vara godkända, men jag gillar det ändå inte :P Jäkligt svårt att undvika dock.

    SvaraRadera
  2. Kempelito: Tack! Blir jag glad av att höra :)

    Haha, kan vara lite svårt Hannah ;)

    SvaraRadera
  3. *skaffar sig en gård, 13 katter, odlar allt själv och muttrar om onda företag*

    Hahaha! :D

    SvaraRadera